Meteen naar de inhoud
Home » Bedrijf in de kijker » Google Analytics 4: analyseer jouw website ook in de toekomst

Google Analytics 4: analyseer jouw website ook in de toekomst

GA4 visual

Over OMCollective

OMcollective is al jaren een vaste waarde op het stationsplein van Sint-Niklaas. Het digital marketingbedrijf van Michel De Baer telt zo’n 50 werknemers en biedt ondernemingen groot en klein ondersteuning bij al hun digitale vraagstukken.

Wat de online doelstellingen ook mogen zijn – meer online verkoop, kwalitatieve leads genereren, maximaal rendement voor de digital marketing, een sterkere marketingstrategie – bij OMcollective hebben ze de nodige expertise in huis. Strategiemarketingcreatie en consultancy zijn hun 4 hoofdpijlers.

Kantoor OMcollective

Een woordje uitleg over Google Analytics 4

Het bekendste analyseprogramma ter wereld krijgt een nieuwe, grote makeover: Google Analytics 4 (GA4). Onder het mom van sharing is caring, geeft digital marketingexpert OMcollective graag een woordje uitleg over deze omschakeling aan de Bepasinleden. Veel leesplezier! 

Algemeen

De nieuwe analytics biedt een veel dieper inzicht in de interactie tussen jouw klanten en jouw bedrijf, dankzij het event-based model. Met de introductie van dat model – met een heel andere datameting die vooral focust op engagement, interacties, crossplatformmeting van data en AI – is het de bedoeling dat GA4 tegen juli 2023 de huidige Universal Analytics (UA) vervangt. 

Om je te introduceren tot de wereld van GA4 kan je alvast de webinar over dit topic gratis herbekijken via YouTube

Vragen en antwoorden

Na het bekijken van de webinar nog vragen? Jij bent niet de enige. Hieronder een overzicht van vragen en antwoorden.

Is GA4 een tool om je website/product te evalueren? Of is het een tool om je marketingefforts te evalueren?

Beide. GA4 dient in eerste instantie om in te zoomen op het gedrag dat gebruikers op je site vertonen. Dat gedrag op de website komt deels voort uit marketinginspanningen (die de ‘juiste’ profielen moeten aantrekken) en deels op basis van een goed werkende, goed converterende website. 

Naargelang waar je gaat kijken in GA4 kan je analyses maken over ofwel je site/product, ofwel je instroom en marketingefforts. Funnels kunnen hier een grote rol in spelen om gewenst gedrag af te leiden met als doel om, op basis van deze inzichten, de instroom of doorstroom van je website te gaan optimaliseren.

Stel, je bent niet ingelogd in Google en je bezoekt een site via je tablet en de volgende dag via een ander device (pc of mobile). Wordt deze dan als 1 gebruiker gezien?

Vanaf het moment dat er verschillende toestellen gebruikt worden en er kan geen matching plaatsvinden via de login van de site en Google Signals, zal het systeem je niet kunnen herkennen als 1 gebruiker. De data zal op die manier binnenkomen als 2 aparte unieke bezoekers omdat er te weinig gegevens zijn om de ontdubbeling te laten plaatsvinden. 

Het aantal conversion goals in Universal Analytics was beperkt. Wordt die beperking opgeheven in GA4?

Yes, voorlopig is de sky de limit. Binnen UA zijn we gelimiteerd tot 20 doelen. Die limiet vervalt binnen GA4. Let wel: hoe meer verschillende events je als conversion goal markeert, hoe moeilijker het wordt om het overzicht te behouden wat er écht van belang is.

Kunnen we nog altijd filteren op land, of moeten we nu voor elk land een aparte property aanmaken?

Voorlopig zijn er geen views bij GA4, dus de klassieke mogelijkheid om per land een view aan te maken met de juiste filters is er (nog) niet. Momenteel kan dit wel in de Analysis Hub opgelost worden door daar een rapport aan te maken met de juiste filters.

Niet ideaal als je ’t ons vraagt. Een andere oplossing is de filter toepassen in Google Data Studio, maar dat laat minder ruimte om verkennend te werk te gaan in andere rapporten.

Wij verwachten dat er voor het einde van het jaar een extra oplossing zal komen om dit makkelijker te maken.

Zal het aantal users wat lager zijn als resultaat van de ontdubbeling van cross device?

Inderdaad. Omwille van het feit dat er momenteel wel wat gebruikers zijn die sessies activeren met meerdere toestellen, worden die momenteel in rapporten van Universal Analytics aanzien als aparte gebruikers.

Zoals besproken in de webinar wordt er in GA4 aan de hand van User ID, Google Signals en Device ID geprobeerd om zoveel mogelijk users te identificeren (en vervolgens te ontdubbelen). Hierdoor kom je effectief op een lager aantal bezoekers uit dan de aantallen die je in UA terugvindt. Let wel: momenteel zien we zelf een verschil, maar het verschil blijft echter beperkt.

Kanttekening: aangezien iedere site/elk product/elk bedrijf een ander cross device gedrag teweegbrengt, kan er geen vast percentage gekleefd worden op het verschil in grootte in gebruikers tussen UA en GA4.

Sinds de GDPR-regels voor cookies is het aantal gemeten bezoeken drastisch gedaald en slechts een steekproef van het volledige plaatje. Verandert dat met GA4? 

Neen, dit wijzigt niet. Gebruikers krijgen bij hun eerste bezoek nog steeds de vraag of ze (onder andere de analytische) cookies accepteren. Willen ze niet gemeten worden dan wordt het niet aangevinkt. In dit geval wordt er geen data doorgestuurd naar Universal Analytics, Google Analytics 4 of eender welke andere analytics. GA4 doet wel een poging om de gemiste events en conversies aan de hand van artificiële intelligentie aan te vullen om een zo compleet mogelijk overzicht te geven van je websitegebruik.

Kan je ook terugschakelen van een GA4 naar een UA?

Als je momenteel een nieuwe analytics wil opstarten, word je automatisch geduwd richting GA4. Met wat extra clicks kan je wel nog zonder problemen een UA property aanmaken. We maken ook even graag de bemerking dat Universal Analytics en GA4 echt als aparte tools gezien moeten worden. Er is dus geen sprake van terugschakelen of upgraden. Vandaar ook ons advies om zowel een UA module als een GA4 op te zetten die onafhankelijk van elkaar data verzamelen.

Heb je hulp of bijkomend advies nodig in de overschakeling naar GA4? Aarzel niet om je te laten adviseren door OMcollective.